Att rasta hunden med bilen.

Island vs. Sverige - ett miljöperspektiv.


När jag kom till Island berättade många glatt hur rent och fint deras land är, vattnet som är godast och här serveras därför världens bästa coca-cola i glasflaska. Islänningar är mycket berättigade att vara stolta över sitt vackra land, men är det inte dags att rensa upp bland skräpet och upplysa folk om vad miljöförstöring är nu?


Ekologiska varor i mathyllorna är så gott som lika med noll. Ingen ekomärkning finns av vare sig mjölk, kött, pasta eller några som helst basvaror i köket. I grönsaksdisken finns heller ingen ekomärkning och jag funderar över om tomater odlade på Island eller importerade från onämnt land är bäst för miljön...


Ungdomarnas dagliga aktivitet, efter fyllda 17, är att köra bil. Bara cruisa centrumgatan fram och tillbaka, sladda till ibland för att tjejerna (oftast killar som är chaufförer) ska skrika till och musiken ska dunka för att kunna höras in i mötande bil. Och så här kan de köra runt, i minst tre timmar. Gärna något längre tid på helgerna, med ett tillfälligt stopp på macken. Kanske skulle en ungdomsgård, ett kväll- och nattöppet café, en bio som visar film, busstrafik till närliggande städer eller en bar som öppnar innan midnatt vara ett bra alternativ för miljön? Eller en mysig runda i naturen där man kan gå ut och gå, med hunden till exempel? Det är inte ovanligt att se varken döda djur längst stranden eller bilar som kör fram och tillbaka med hunden springandes utanför.


Och om de nu måste köra bil så mycket (lokaltrafik är så gott som oexisterande) så borde de lära sig EcoDriving eller något om miljöbilar. I Reykjavik såg jag faktiskt en grön parkeringsplats för elbilar.


Fast kanske borde de i denna staden börja vid något så gammaldags och självklart som en återvinningsstation. För metall, papper, plats osv. Idag sorterar vi åtminstone papper, men plast och metall slängs sammans med matresterna rakt ut i soptunnan utanför huset.


Den 6 maj flyger jag hem igen. Rakt hem till ICA:s "I love ECO"- kampanj, till världsbutiker, miljöbilar och ett Karlstad som blivit Fairtrade city. Jag känner en grön chock kommer smyga sig på.



//Marie


Kommentarer
Postat av: anki

ska du köpa dig en ekobil då?....

2008-04-24 @ 19:07:43
Postat av: Petra

Hej! Jag var bara inne och kikade lite på din sida. Tänkte att jag skulle lämna ett avtryck och inte avlägsna mig helt anonymt. /Petra

2008-04-27 @ 01:15:23
URL: http://www.petra79.blogg.se
Postat av: Maria

Island låter hemskt :/ Om man inte ens har ett val att vara lite eko liskom.

2008-04-28 @ 10:44:11
URL: http://cette.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0