ekologiskt och feministiskt...mensskydd

Aldrig trodde jag mensskydd skulle komma på tals här, inte heller kombon ekologiskt och feministiska mensskydd. Som den gröna ungdom jag är läser jag miljöpartiets "Nisse Hult" där de i senaste numret flaggar för menskoppen - ekologisk men också feministisk. Tamponger och bindor slängs i miljontals varje dag, 10 000 per kvinna under hela sin livstid. Flera hundra kilo plast och flera hundra kilo med blekt, besprutad bommul. Menskoppen byts var 10e år, gjord av silikon som dessutom kan återanvändas. Apoteket i Sverige säljer inte menskoppen. Varför? Jo, de är ett vinstdrivande företag och menskoppen skulle minska deras försäljning.
För de som inte vill använda menskopp finns det andra ekologiska alternativ. Kika in på www.ekohygien.se för att läsa mer.

/Therese


Kommentarer
Postat av: Annica

Höhö. En sån där beställde jag idag :D

2008-06-03 @ 15:59:35
Postat av: karin

en av världens bästa uppfinningar!

2009-05-20 @ 09:30:21
URL: http://blog.lilyofthevalley.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0