Miljömat.

Jag ramlade in på en sida där man kan räkna ut recept enligt miljö- och näringsvärdesynpunkt.

Jag knappade in ett ungefärligt recept jag pysslade ihop under påskhelgen och fick fram att det var inte så hemskt onyttigt.


Energi 95 kcal 625 - 875 kcal
Protein 6 g 19 - 38 g
E% protein 26 % 10 - 20 %
Fett 3 g 21 - 29 g
E% fett 30 % 25 - 33 %
Mättade fettsyror 2 g Max 9 g
E% mättat fett 19 % Max 11 %
Kolhydrater 10 g Min 84 g
E% kolhydrater 43 % Min 47 %
Fibrer 3 g Min 9 g
C-vitamin 39 mg Min 22 mg
Folat 94 mcg Min 120 mcg
Järn 1,1 mg Min 3,8 mg
Zink 1 mg Min 2,7 mg



Och miljön blev såhär:


 Idag finns i butik inga riktigt miljövänliga tomater. De importerade ekologiska tomater som odlats på friland utgör bästa valet. Därefter kommer inhemska ekologiska tomater odlade i växthus värmda med fossilenergi. Mindre bra val är importerade konventionella tomater odlade på friland eller inhemska konventionella tomater odlade i växthus värmda med fossilenergi. Välj tomat helst mellan oktober-april som är den period då frilandsodlade medelhavstomater finns i butik.
Blomkål är ett bra miljöval, särskilt under juli-oktober då svensk färsk ekologisk blomkål finns att tillgå. Den frysta blomkålen är ofta importerad från Medelhavsområdet eller Holland. Blomkål odlas på friland. Frilandsodlade grönsaker kräver inte lika mycket energi som växthusodlade grönsaker.
Baljväxter är mycket resurssnåla att producera och därför ett bra mycket miljöval. Allra bäst är att välja svenska alternativ som gula ärter, bruna bönor eller torkade bondbönor.
Ostproduktion är energikrävande. För att göra ett kg ost åtgår ca 10 liter mjölk. Välj i första hand ekologisk ost.



Fast jag fick en massa näringskommentarer. För lite zink, för mycket protein... kanske var inte receptet så nyttigt ändå? I vilket fall som helst var det mycket gott, och kommer senare här.

Nu ska jag räkna ut hur nyttigt kladdkaka är, egentligen.




//Marie

Kommentarer
Postat av: anki

Som jag fattar då ska man egentligen ha en egen ko mm. Tomater i mitt växthus då? Dom har en affär i Göteborg som heter eko-handel,där handlar dom från afären. Vet du vart den är?

2008-03-24 @ 16:41:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0